A Nagyváradi Városi Vasút története

A járműpark története

Magdeburgból és Derzdából származó T4D Tatra motorkocsik és B4D pótkocsik

Megjelennek a Tatra-k Nagyváradon

1994-ben halaszthatatlanná vált a villamospark kiegészítése és újítása. Egy új villamos ára 1,5 millió amerikai dollár körül volt és ráadásul Romániában nem is gyártottak már ilyesmit. Így a köszállítási vállalat külföldön kellett szétnézzen használt villamosok után. 1994 július elején a velencei állomásra behúzzák a 10 darab ČKD-TATRA által gyártott T4D típusú motorkocsival és 10 B4D típusú pótkocsival megrakott szerelvényt, melyek használtan a Magdeburgi Közlekedési Vállalattól (MVB) lettek vásárolva.

T4D 6 es 12
Forrás: Lars F. Richter

A 6-os és 12-es számú Magdeburgi Tatra-k még eredeti színükben, de már OTL pályaszámmal

T4D 1041
Forrás: Lars F. Richter

Magdeburgi festésű és pályaszámú pótkocsi nélkül közlekedő villamos de már Nagyváradi reklámokkal ellátva

Mivel Nagyváradon ilyen típusú villamos még nem járt és Romániában is egyedülálló volt (de nem ismeretlen mivel Bukarestben, Aradon, Iaşiban, Brăilán, Galacon hasonlók azaz T3R és T4R típusúak járnak már a hetvenes évek óta), egy hónapot vett igénybe a megismerésük és a forgalomba íratásuk.

Augusztus elsején délelőtt forgalomba állt 4 villamosszerelvény, melyek a Decebal sugárúton jöttek a fekete 4-es vonalát követve de üresjáratban. Az első kör megtétele után röviddel még aznap munkába álltak. Motorkocsi+pótkocsi azaz T4D+B4D konfigurációban jártak. A követkeő napokban forgalomba állt még négy ilyen szerelvény.

Jellemzői

ModellT4DB4D
GyártóCKD PrahaCKD Praha
Összhossz14.000 mm14.000 mm
Szélesség2.200 mm2.200 mm
Magasság3.053 mm3.053 mm
Önsúly16.500 kg14.500 kg
Teljesítmény4 x 43 kW 172 kW (233 LE) -
Végsebesség55 km/h -
Szállítási kapacitás 97 személy
20 ülő, 77 álló)
92 személy
(20 ülő, 72 álló)

A ČKD TATRA T4D/B4D villamosok típusjelét a következőképp lehet értelmezni: A T betű jelzi, hogy motorkocsiról van szó, ugyanígy egy pótkocsi esetén „B” betűt használnak pl: B4D; A első szám a mi estünkben a „4” a szériaszámot jelenti (pl: T2D, T3D, T4D) Az utolsó betű pedig az országot vagy várost jelöli, melynek építették a „D” ezesetben Németországot jelent A Nagyváradra érkezett magdeburgi Tátráknál meghagyták az eredeti pályaszámot, mellyel annak idején 1969-től kezdve Magdeburgban forgalomba írták őket. Ezek a pályaszámok négy számjegyűek voltak a motokocsiknál 1-sel kezdődtek a pótkocsiknál 2-sel. Minél kisebb volt az illető szám annál régebbi villamos volt.

A 8 darab pótkocsis villamosszerelvény a következő konfigurácóban állt forgalomba: 1021+2023; 1043+2041; 1044+2031; 1046+2018; 1047+2005; 1060+2052; 1171+2011; 1181+2021

Két motorkocsit az 1082 és 1188 pályaszámút nem írták forgalomba, ők cserealkatrésznek szolgáltak a 2070 és 2056-os pályaszámúaknak már nem jutott motorkocsi így egyenlőre a remízben maradtak.

A közönség nagy érdeklődéssel fogadta ezeket a villamosokat, mivel sokkal csendesebbek és kényelmesebbek voltak kellemesebb belsővel szolgáltak a sok tolható ablaknak köszönhetően jobb volt a szellőztethetőségük és alacsonyabban volt a legalsó lépcső így sokkal könnyebben lehetett felszállni rájuk, és nem utolsó sorban a kivilágítás a Timişekhez képest pazar volt, hisz ez utóbbiakban 12 voltos égők voltak az is csak minden második lámpatestben volt míg a Tátrákban 220 voltos égők voltak eleinte 3 egy lámpatestben (összesen 10 va a motorkocsiban és 11 a pótkocsiban) majd ezek száma lecsökkent minden lámpatestben 1 darabra de még így is sokkal jobb volt a megvilágítás, mint a Timişekben. További érdekességek az ajtók voltak, melyek elektromos vezérléssel működtek nem csapódtak vagy az ajtózáródásjelző, mely úgy vizuális mint akusztikus jellel tájékoztatta az utasokat és minden ajtónál egy reflektor gyúlt ki, mely megvilágította az ajtó előtti környéket. ám ezeket hamarosan megszűntették A menettulajdonságoknál is nagyban eltértek a Tátrák, a Timiş kocsiktól, mivel elinduláskor nem rángattak, egyenletesen gyorsultak, menet közben kevésbé érződtek a sínhézagok. Furcsa hangot csak a menetkapcsoló relé szétkapcsolásakor hallható csattanás jelentett és a mélyhangú csengők.

T4D jellegrajza

A Tatra T4D motorkocsi jellegrajza

B4D jellegrajz

A Tatra B4D pótkocsi jellegrajza

A német villamosok forgalomba állításával megkezdődőtt a Timiş kocsik ütemesebb kivonása.

1995 decemberében egy újabb szállítmány 12 darab T4D és 7 darab B4D villamoskocsi érkezik, melyet a Kolozsvári úti felújítások miatt már nem tudtak a velencei állomáson lerakni hanem az Őssi vasútállomásról betolták a vagonokat az iparvágányra (100 métert), mely az Őssi hurokvágány előtt megy el pár méterrel és a vagonokról egyenesen a sínre rakták a villamoskocsikat ahonnan bevontatták őket a kocsiszínbe. Pályaszám szerint a következők voltak T4D: 1034, 1035, 1041, 1075, 1077, 1078, 1079, 1172, 1174, 1177, 1178, 1179; B4D: 2003, 2078, 2079, 2080, 2087, 2096, 2099. Ezekből a következő pótkocsis szerelvények álltak össze: 1075+2096, 1079+2079, 1177+2078, valamint 1178+2087.

Még ebben az évben elfogadták a Kolozsvári út végleges újjáépítési tervét, mely azonban nem tartalmazta a villamospálya visszaállítását, így a Velencei állomáshoz többet nem járt villamos. Az iparvágányt meghagyták a Szeszgyárig ezen dízel-elektromos mozdony húzta be a vagonokat az udvarra de azt is egyre ritkábban.

1996 januárjában 21 T4D típusú motorvillamos fut be a nagyváradi állomásra, de ebből 7 darab (1017, 1049, 1085, 1087, 1098, 1150 és 1151) tovább megy Galacra.

Nagyváradon a következők maradtak: 1020, 1052, 1053, 1058, 1061, 1069, 1115, 1117, 1152, 1153, 1154, 1155, 1160, 1175. Elsődlegesen a következő pótkocsis szerelvények lettek forgalomba állítva: 1053+2018; 1115+2056; 1020+2080. 1996 elején a következő 5 darab pótkocsis szerelvény állt forgalomba 1075+2096; 1079+2079; 1177+2078; 1178+2087; 1179+2099.

Mivel több motorkocsi maradt beíratlanul de pótkocsi már nem volt összeállítottak két motorkocsis szerelvényeket is, ami könnyen megvalósítható volt, mivel Magdeburgban is már jártak ilyen konfigurcióban és így már eleve kompatibilisek voltak az ilyenfajta csatoláshoz.. A következő szerelvényeket álltak forgalomba 1996 tavaszán 1058+1061; 1069+1155; 1117+1035; 1154+1078; 1152+1153; 1172+1052; 1175+1160.

1994-től kezdődően a kocsiszínben maradtak az 1034, 1174, 1188 és 2003-as kocsik, melyeket pótalkatrésznek szántak valamint az 1994 óta veszteglő 2070-es pótkocsi.

1996 végén egy 6 T4D motorkocsiból és ugyanannyi B4D pótkocsiból álló villamosszállítmány érkezik Magdeburgból pályaszámok szerint: T4D 1045, 1054, 1057, 1147, 1158, 1205, valamint B4D: 2029, 2038, 2050, 2051, 2107, 2108).

1997 elején ebből a szállítmányból 3 motorkocsit átszámoznak addig forgalomba be nem írt pótalkatrésznek szánt villamosok pályaszámával. Így az 1045-öst átszámozták 1077II-re és a 2029-es pótkocsival kapcsolva állt forgalomba. Az 1054-es át lett számozva 1188II-re és a 2107-es pótkocsival írták be, az 1147-es pedig az 1994-ben érkezett és remízben veszteglő 1082-esnek a pályaszámát kapta és a 2050-es pótkocsit kapcsolták utána. Az 1057-es az 1994 óta forgalomba levő 1060-ast váltotta le és a 2038-as pótkocsi elé lett kötve. 1997 májusára forgalomba állt mindegyik villamos a következő konfigurációba: 1077II (ex 1045) + 2029, 1188II (ex 1054) + 2107, 1060II (ex 1057) + 2038, 1082II (ex 1147) +2050, 1158+2108, 1205+2051

Tatra T4D motorkocsik és B4D pátkocsik állományi adatai

Berlinből származó KT4D csuklós Tatra villamosok

1997 decemberének közepén egy új típusú villamos érkezik meg Nagyváradra. A 32 darab berlini KT4D típusú Tátrákról van szó.

Ennek a modellnek a története, mint minden Tátra villamosé, Prágában kezdődött. Az első két prototípust 1974-ben tesztelték Prága utcáin, majd innen Potsdamba szállították további tesztelésekre. 1984 óta múzeumi villamosként van nyilvántartva és az utcára egy-egy felvonulás alkalmával jön ki, például a helyi közszállítási vállalat napján. 1975-ben megkezdik a sorozatgyártást az első 8 darabot Lipcsébe a következő több mint 500 darabot Berlinbe szállítják.

KT4D 207

1998-ban megjelenik a csuklós Tatra Nagyvárad utcáin, a képen még eredeti színekben látható

KT4D 207

A 207-es számú csuklós KT4-es a Nagypiactérnél 2012-ben

Ebből az elsőként forgalomba írt két ilyen típusú villamost a 219 001 és 219 002 pályaszámúakat 1984-ben tanulóvillamossá alakítják. Ez a két villamoskocsi 1997-ben Nagyváradra kerül. Utóbbit, belső terének sajátos kiképzése miatt, már nem tudták utasforgalomra megfelelővé tenni így ezt pótalkatrésznek használták fel. A többi 31 darab villamost újraszámozták és 200-230 közötti pályaszámokkal állítják forgalomba A sors érdekessége, hogy a Berlini első ilyen típusú villamos azaz a 219 001-es Nagyváradon a 230-as azaz a villamospark utolsó pályaszámát kapta meg.

Jellemzői

ModellKT4D
GyártóCKD Praha
Összhossz18.110 mm
Szélesség2.200 mm
Magasság3.100 mm
Önsúly19.500 kg
Teljesítmény4 x 45 kW 180 kW (244 LE)
Végsebesség55 km/h
Szállítási kapacitás 109 személy
(26 ülő, 83 álló)
KT4D jellegrajza

A Tatra KT4D csuklós motorvillamos jellegrajza

Tatra KT4D csuklós motorvillamosok állományi adatai

Nagy átszámozás

2001 nyarán az OTL egy nagyszabású állomány rendszerezési akciót indított el. Az összes még állományban lévő Timiş villamost bontották ezen kívül egy kivételével az összes végleg leállított T4D villamost bontották és a Timişekkel együtt elszállították az ócskavastelepre. A rendszerezési akció következő lépése a villamospark újraszámozása volt, mivel a Timişek bontása után felszabadultak a motorkocsi pályaszámok 1-100 között valamint 101 és 199 között a pótkocsi pályaszámok.Ráadásul a magdeburgi T4D/B4D négyjegyű pályaszámokban nagy hézagok voltak a pótkocsik is semmilyen összefüggéstelenek voltak motorkocsi számához képest. 2001 őszén elkezdték a villamosállomány átszámozását, mely 2002 elejére teljesedett csak ki és a következő logika szerint ment: a motorvillamosok 1-től kezdődően lettek számozva a pótkocsik 101-től. A kapcsolási sorrend az 1-es pályaszámú motorvillamos a 101-es pótkocsival azaz 1+101, a 2 pályaszámú motorkocsi a 102-es pályaszámú pótkocsival, stb.

2001 november 28.-án megérkezett a 16 darab T4D tipusú motorvillamos és 4 B4D tipusú pótkocsi Magdeburgból.

Ebből a szállítmányból 4 pótkocsis szerelvényt állítottak össze ezeket 1+101, 2+102, 6+106, 7+107-es pályaszámokkal állították forgalomba. A megmaradt motorvillamosok pedig már pótkocsis szerelvények elhasználódott motorkocsiait váltottak le, megkapva azok pótkocsijait. 2002 elején a következőképp nézett ki a nagyváradi villamosállomány:

- 25 darab T4D+B4D pótkocsis szerelvény 1 + 101-tól 25 + 125 –ig pályaszámokkal - 8 darab T4D tipusú szóló motorvillamos 26-33 közötti pályaszámokkal - 1 darab hókotró melyet az 1153-as pályaszámú motorkocsiból alakítottak át, felszerelve azt kézi vezérlésű ék alakú hóekével. Az 35-ös pályaszámot kapta.

- 31 darab KT4D csuklós villamos 200-230 pályaszámokkal.

2002-re az 1994-1996 között vásárolt T4-es motorkocsik nagyrésze és egy pár pótkocsi állapotuk miatt selejtezendővé vált, ezért újabb villamosokat vásároltak Magdeburgból. Ezek 2002 decemberében érkeztek szám szerint 16 motorkocsi és 9 pótkocsi. Ebből 9 pótkocsis szerelvényt alakítottak ki, melyekből 5 a 26-30-as pályaszámú szóló motorkocsikat váltotta le. A többi 4 T4D+B4D szerelvény a 10+110, 11+111, 12+112 és 20+120-as pályaszámú pótkocsis szerelvényeket helyettesítette ki A 2 szabad motorkocsihoz hozzákapcsoltak egy-egy már régebbi pótkocsit melynek motorkocsiját selejtezték még 2001-ben az átszámozáskor,. Az 2 új szerelvényt 31+131 és 32+132-es pályaszámmal írták forgalomba. A fennmaradó 4 darab T4D motorkocsi leváltotta a megmaradt 4 régi motorkocsit.

A két vezetőállásos jármű

Ezzel a szállítmánnyal érkezett egy ritkaságnak számító motorkocsi is az 1206-os magdeburgi pályaszámú T4-es, egy a magdeburgi közlekedési vállalt által kétirányúvá átalakított motorkocsija, mely eleinte rendes T4D motorkocsi volt. Ay átalakötást kívetően a T4D-ZR típusjellel látták el. A „ZR” a német Zwei Richtung rövidtése, ami két irányút jelent. Ez a villamos egyike azon kevés T4D-knek melyek két vezetőállással rendelkeznek. Azaz mindkét végükből lehett vezetni, így képes ugyanazon a sínpáron visszafelé is közlekedni. Ezt a villamost 33-as pályaszámmal látták el. Ennek a villamosnak a segítségével lehetővé vált hogy a Pod CFR fordulópont és Sinteza (olv. Szintéza) fordulópont között csúcsidőn kívül biztosítsák a villamosforgalmat. E a szakasz (3 km hosszú) mivel ipari negyed csúcsidőn kívül igen gyér az utasforgalom és mivel a Pod CFR fordulópontnál a Sinteza felől nincs lehetőség megfordulásra csak egy ilyen tipusú villamos tud itt közlekedni anélkül hogy megforduljon. Az összes többi villamos mely az Olaszi temetői (Olosig) elágazás felől jön a Pod CFR fordulónál megfordul. Csúcsidőben a 33-ast a Pod CFR-nél lévő tárolóvágányra húzzák és a villamosok lemennek a Siteza fordulóig.

T4DZR

A két veztőállásos villamos a CFR hídnálgyerekvillamos színekben, 2006-ban a villamosközlekedés 100-adik évfordulójára átfestették és ideiglenesen 100-as pályaszámmal látták el.

T4DZR

Az út vége - 2012 februárjában erős havazásban a Borsi úti végállomás hurokvágányát már eltakarta a hó. Ezen a szakaszon napközben a két vezetőállásos villamos közlekedik

A 2002-ben a nemrég utasforgalomból kivont és leállított 27-es (ex 1058) pályaszámú T4D motorkocsit felszerelték hóekével megmentve ezzel a biztos megsemmisüléstől. Az „átépítést” követően a 36-os pályaszámot kapta.

T4D Hoeke

Ritkán van szükség a hóekés villamosokra. Így az egyik legrégebbi Tatra megjelenése nagy esemény

T4D Hoeke

Munkában a hóekével ellátott 44-es számú villamos.

A Drezdai szállítmány

A villamosállomány további bővítése és az elavult pótkocsik leváltása végett, melyek 6-8 évet jártak Váradon, 2003-ban újabb villamosvásárlási akciót szerveztek viszont Magdeburgban már nem volt több T4D mindet eladták. Az OTL (Helyi Közszállítási Vállalat) arra összpontosított (és jelenleg is ezt az álláspontot vallja), hogy a villamospark csak ČKD-Tatra gyártmányú villamosokból álljon, mely alkatrészellátás és karbantartás szempontjából az optimális megoldás, így más városokban kezdett érdeklődni eladósorban lévő T4-esek iránt.

2003 decemberében meg is érkeznek a villamosok Drezdából számszerint 4 darab T4D-MI típusjelű motorkocsi és 14 darab B4D-MS típusú pótkocsi. Ezek a villamosok a magdeburgiakhoz képest már átestek a 90-es évek elején egy általános modernizációs programon ezért egyrészt estétikailag jobban néztek ki kívül-belül és a forgóvázak jobb állapotban voltak. Számos egyedi elem észlelhető ezeken a villamosokon. A drezdai motorkocsikon és pótkocsikon közös változtatások az eredeti állapothoz képest a következők: - az oldalsó ablakokat, melyek eredetileg tolóablakosak voltak, esztétikusabb és huzat csökkentő billenős ablakra cserélték;- a hátsólámpákat, – melyek eredetileg a lökhárítóra rögzített apróbb kerek formájuak voltak – nagy négyzetes és karosszériában külön kialakított részben vizszíntes helyzetben elhelyezett kamionlámpák; - az oldalsó lámpák (index és helyzetfény) az eredeti kerekről négyzetesre lettek cserélve, a helyzetlámpa helyét az villamos eleje felé hozták és felszereltek kiegészítőnek föléje megy-egy indexlámpát is; - az ajtókban az eredeti osztott ablakokat egy darabból álló ablakra cserélték le. - a sínfékek áramkábelének kívülről történő kapcsolódása a sínfék elektromágneséhez. - a belső térben a székeket plüssszerű gumírozott huzattal látták el, - a belső falakat a külső fényezéshez hasonló sárga műanyag lapokra cserélték; - a világítótesteket A B4D-MS pótkocsikon nagy- és síkfelületű neonos lámpatestekre cserélték, melyek alkalmasak átlátszó reklámok felragasztására is;. - cserén esett át a padlózat is. - a tető szellőzőket jóval kisebb a KT4-eseken használatosokra cserélték. - a hátsó szélvédőt is kicserélték kissé kerekítettre.

T4D 34

Drezdából származó villamos kanyarodik az Olaszi temetőnél

T4D 42

A 42-es számú modernizált T4-es a Rogerius lakónegyedben

Ami csak a motorkocsikon észlelhető újítás: 1 - a külső fényszóró, melyet kicseréltek Trabant a lámpára Legtöbb embernek ez nem tűnik fel, mert jól illeszkedik a villamos összhangjába és nem tér el nagyon az eredetitől. 2 - a vezetőfülkének az újjáépítése, ezáltal ennek teljes elszigetelése az utastértől (Eredetileg az ajtó és a tető között volt egy 30 centis szabad rész). Az fülke ablakok sötétítettek

A pótkocsik az eredeti állapotból egyenesen egy második generációjú modernizálási csomagot kaptak. Ez pluszban a „MI” szinthez képest még a következőket tartalmazza – az utastájékoztató rendszert, úgy mint: oldalt és hátul digitális viszonylatjelző, belül pedig a kocsi elejében elhelyezett digitális LED-es panell. - a rögzítőfék hidraulikus ellnőrző manométerrel.

A drezdai villamos szerelvényeket 34+134 és 37+137 közti pályaszámmal látták el, Mivel a fő szempont a pótkocsis szerelvények pályaszámainak folytonossága volt a 37-est forgalomba állítása után két héttel pályaszámot cserélt a 33-as kétirányú motorkocsival így ez lett a 37II-es. A többi drezdai szabadon maradt 10B4D-MS pótkocsi, selejtezendő magdeburgi pótkocsikat váltott le. Így születtek olyan szerelvények, melyek motorkocsija Magdeburgból a pótkocsija Drezdából származik. Mivel a két közlekedési társaság külömböző fényezést alkalmaz, a motorkocsikat a drezdai sablon szerint átfényezték és csak a szakavatott szem ismeri fel a drezdai álruhába bújt magdeburgi T4-est

2004 szeptember 20-án megérkezett Drezdából a második villamosszállítmány, mely 7 darab másodfokon modernizált azaz T4D-MS típusjelű motorkocsit és 11 darab B4D-MS típusú pótkocsit foglalt magába.

A motorkocsik a T4D-MS típusjelet a modernizálás követően kapták. A T4D-MI típushoz képest ezek rendelkeznek digitális viszonylatjelzővel elől hátul és oldalt, belül elektronikus utastájékoztató rendszerrel, mely segítségével vizuális és akusztikus úton tájékoztatták a villamosban tartózkodókat a következő megállóról (Váradon a viszonylatjelzőt és a tájékoztatórendszert nem használják). Egy másik fejlesztése a T4D-MS-esknek a T4D-MI motorkocsikhoz képest a statikus áramkonvertor, melyet a villamos tetején a hátsó részben elhelyezkedő fekete négyszögletes doboz rejt. A hűtési levegő beömlő nyílás eredetileg a villamos baloldalán középen volt ezt esztétikusan leköltöztették az első forgóváz utáni részre és más rácsozattal is ellátták, mely alig észrevehetővé teszi. Ezzel az újítással a villamos baloldalának ablak alatti teljes lemezfelülete kihasználható reklámplakátok felragasztására. Ezek a villamosok álló helyzetben és belül is sokkal csendesebbek mivel alig hallatszik a hűtőlevegőt fúvó ventillátor. Az áramszdőjük robusztus szerkezetű modern V alakú szemben az eredeti rombuszalakúval.

Elsődlegesen a 7 motorkocsit állították forgalomba pótkocsis szerelvényként. De addig a következők történtek a remízben: a forgóvázakat sorban kiszedték megvizsgálás céljából. Eközben oldalra felszerelték a sajátos Váradon használatos viszonylatjező tábla tartó keretet. Visszarakták a forgóvázakra. felszerelték rájuk az áramszedőt majd mindegyiket ellátták egy ideiglenes számmal, mely a motorkocsinak az 5-ös volt a pótkocsinak a 105 pályaszám. Ezzel kivitték a forgalomba egy próbajáratra. A visszatérés után levizsgáztatták őket majd, megkapták a végleges pályaszámot mely 38 és 44 között volt a motorkocsik esetében és 138-144 közötti a pótkocsiknál. Októberben elsején kigördült az első T4D-MS+B4D-MS szerelvény mely a 39+139-es pályaszámot viselte. Még aznap követte a 38+138-as, és 2 hét alatt 6 pótkocsis szerelvény forgalomba állt. A 44+144-es pár héttel később jött ki először forgalomba.

Miután mindegyik T4D-MS motorkocsi forgalomba volt elkezdték a pótkocsikat forglomba állítani melyek lecseréltek egy-egy elhasználódott pótot. Egyet viszont megtartottak és ma is még a remízben várja hogy leváltson egyet a fennmaradt 4 pótkocsiból melyek mind 1994 óta róják Nagyvárad sínjeit viszont még nincsenek olyan állapotban hogy selejtezi kéne őket igaz a 15+115-ös szerelvény éppen azért állították le mert a pótkocsija a jelenlegi állomány legidősebbje 1968-as gyártású és Magdeburgban ez volt az ötödik B4D típusú pótkocsi.

Decemberben a 37-es kétirányú motorkocsit átszámozták 44-esre és a 44+144-es pótkocsis szerelvényt 37+137-re.

Az utolsó Magdeburgi villamosok

A Siemens ULF-ok beszerzése után három évvel ismét szükségessé vált a járműállomány frissítése. Az elhasználódott Tatra-k kicserélése egyre sürgetőbbé vált. Időközben Magdeburgban kivonták a forgalomból az összes Prágai gyártású villamost, így a Nagyváradinál sokkal jobb állapotban levő leállított szerelvények megszerzése tűnt a legmegfelelőbb megoldásnak.

2012-ben megérkezik Nagyváradra 4 motorkocsi és 4 pótkocsi. 2013 nyarán aztán követi két nagyobb szállítmány, amely összesen 17 motor és 8 pótkocsival gazdagította városunk járműállományát. Ezek nagy részét egy hónapon belül forgalomba is állítják.

Ezzel egyidejűleg intenzív selejtezés kezdődik. Szétvágják az összes leállított járművet, amjd következnek a rosszabb műszaki állapotú, de még forgalomban levő társai, és így az újonnan beszerzett kocsik kapják a bontottak pályaszámait.

T4D 8

A 2012-ben beszerzett nem modernizált 8-as számú T4-es

T4D 32

2013 augusztusában a remíz területén pakolják le a trailerekről az utolsó Magdeburgi Tatra-kat

T4D Chopperes

A forgalomba nem állított Chopper-es Tatra-k

T4D 1

Forgalomban az új 1-es pályaszámú, még Magdeburgi színeket viselő modrrnizált Tatra

A 2013-ban érkezett járművek közül megemlítünk három figyelemre méltó motorkocsit. Az 1183-as Magdeburgi számú kocsi meghibásodva került Nagyváradra, amit alkatrész utánpótlásnak szántak. Ezt a járművet helyre hozva 3-as pályaszámmal sorolták a helyi állományba. A dolog érdekessége az, hogy mérőkocsit alakítottak ki, amellel a pálya zajszintjét és egyéb jellemzőit vizsgálják.

Az 1168 és 1169-es motorkocsik igazi kuriózumok. Még Magdeburgban kísérleti jelleggel Chopper-essé alakították. Sajnos meghibásodva érkeztek a Helyi Közszállítási Vállalathoz. Próba képpen az 1168-ast az 1169-es alkatrészeinek felhasználásával megjavították, azonban egyik sem kapott pályaszámot és a működőképes szerelvényt sem tervezik forgalomba állítani.

Nagy István - Zsíros Attila - 2016